Focusprogram


A Pszichodiák Alapítvány csapata is részt vesz az Euronics egyedülálló kezdeményezésében, amely a mentális egészséget állítja a fókuszba.

A 2025. szeptember 23-án indult program egy éve során három témát járnak körül szakértők segítségével, melynek alapját egy reprezentatív felmérés adja.

Az Euronics több mint 1200 fő bevonásával kezdeményezett kutatást, melyből többek között kiderül, hogy

a lakosságnak csupán 8%-a fordul szakemberhez (például pszichológushoz, coachoz, tanácsadóhoz) mentális problémáinak kezelésére, miközben 14%-uk  képtelen egyedül megbirkózni a nehéz élethelyzetekkel,

36%-a kitöltőknek nem lát célokat az életében, valamint a 16 év feletti magyarok több mint fele, 53 százaléka úgy érzi, hogy az elmúlt fél évben volt gondja a mentális egészségével.

Focusprogram // Fotó: Positive Adamsky

A felmérést az Euronics megbízásából az Europion kutató cég készítette 1206 válaszadó bevonásával, az adatfelvételre 2025. szeptember 4-én került. Az online kutatás reprezentatív a 16 év feletti lakosságra nem, életkor, településtípus és régió szerint.

A válaszadók közel fele (48%) a lelki egészségük megőrzése érdekében a pszichológiai megsegítés mellett/helyett a természetben való időtöltést, a káros szokásoktól (pl. alkoholfogyasztástól, dohányzástól) való tartózkodást (38%), valamint a társas kapcsolatokat, megfelelő alvásrutint (>30%) részesítik előnyben – derül ki a kutatásból.

A válaszadók 9%-a soha nem foglalkozik a mentális jóllétével, ötöde (21%) pedig ritkábban, mint havonta, miközben a kitöltők több mint fele (57%) tapasztalja a magánéletére is begyűrűző, gyakori stresszt, és a felének (51%) nem jut annyi ideje magára, mint szeretné.

Az Euronics országos hálózata révén rengeteg vásárlóval találkozik naponta, ezért új, nagyszabású társadalmi felelősségvállalási programot indít. A Focuprogram keretében arra hívja fel az áruházakba betérők figyelmét, fontos foglalkozniuk magukkal.

„Jól látszik, hogy sokakat érintő, össztársadalmi problémáról van szó. Áruházainkban, amelyek továbbra is kiemelt szerepet játszanak az Euronics életében, naponta több tízezer vásárlóval, sok-sok élethelyzettel találkozunk. Ezekben az interakciókban pedig rengeteg olyan ügy és jelenség előkerülhet, amelyekkel lényeges lenne foglalkozni. Szeretnénk arra ösztönözni az embereket, hogy törődjenek, foglalkozzanak magukkal. Mindezt pedig úgy tesszük, hogy ebben az áruházaink is fontos szerepet kapnak.” – mondta Fazekas Bálint, az Euronics ügyvezető igazgatója.


„Az áruházainkban rengeteg ember fordul meg, ez pedig jó lehetőséget ad arra, hogy aktuális, sokakat érintő ügyekről is el tudjunk juttatni információkat a vásárlóknak. Az Euronics Focus Programjának keretében ezért az üzletekben található tévék képernyője ezentúl új funkciót kap: figyelemfelhívó, edukatív, tartalommal megtöltött demofilmek kerülnek képernyőre a megszokott, a televíziók képességeit bemutató tartalmak helyett. Ezekben pedig a program első három ügyéről – neurodiverzitás, verbális abúzus, pánikbetegség – tudhatnak meg többet az emberek” – tette hozzá Metykó Tibor, az Euronics chief customer officere.

A kampányban az Euronics partnere a televíziókat is gyártó TCL, illetve olyan szakmai szervezetekkel dolgoznak együtt, amelyek az edukáció mellett szakmai segítséget és valódi megoldási javaslatokat nyújtsanak az érintetteknek. A program szakmai hitelességét így 14 szakmai szervezet, köztük a Pszichodiák Alapítvány biztosítja. Csapatunk a pánik témakörében vállalt szakmai szerepet.

Alapítványunk, a Pszichodiák Alapítvány képviseletében Karsai Szilvia, tanácsadó szakpszichológus, iskolapszichológus, a Pszichodiák Alapítvány vezetője vett részt az egyéves társadalmi felelősségvállalási program, a Focusprogram 2025. szeptember 23-án kedden, 10 órakor a Mammut I. moziban tartott sajtótájékoztatóján szervezett kerekasztalbeszélgetésen.

Focusprogram // Fotó: Positive Adamsky

A sajtóesemény keretében elsőként Fazekas Bálint, az Euronics ügyvezető igazgatója, majd Metykó Tibor, az Euronics chief customer officere mutatta be részletesen a programot.

Fazekas Bálint, az Euronics ügyvezető igazgatója elmondta, hogy

a formabontó kezdeményezés célja a tabudöntögetés és a mentális egészség fókuszba helyezése, nemcsak a bolti látogatók, hanem a mára már közel 70 üzlettel rendelkező családi vállalkozás csapata számára is.

Fazekas Bálint Euronics CEO // Fotó: Positive Adamsky 

Metykó Tibor, az Euronics chief customer officere a kutatási eredmények alapján rámutatott, hogy ezek a témakörök (neurodiverzitás, verbális bántalmazás, pánikbetegség) személyesen közvetlenül vagy közvetlen környezetében, de

testközelből érintik a magyar lakosságot, miközben az emberek nagy része elutasítást tapasztal mentális problémáik elfogadásával kapcsolatban.

Az Eurincs márkaidentitása szempontjából is fontos, hogy társadalmi felelősségvállalási programja keretében a mentális egészség ügyét felhangosítsa és az érintetteket a szakmai szervezetekhez irányítsa.

Metykó Tibor Euronics chief customer officer // Fotó: Positive Adamsky 

A nyitóbbeszédeket egy kerekasztalbeszélgetés követte, melyet Tapasztó Orsi mentálhigiénés szakember moderált, és a három érintett téma képviseletében Krisztián Veronika (KIKAPCS. Alapítvány, neurodiverzitás témakör), Kőszegi Erika (SOS Krízis Alapítvány, verbális abúzis témakör) és csapatunk részéről Karsai Szilvia (Pszichodiák Alapítvány, pánikbetegség témakör) vettek részt a beszélgetésben a 14 partnertszervezet közül.

A kerekasztalbeszélgetés moderátora és résztvevői: Tapasztó Orsolya, Krisztián Veronika (KIKAPCS. Alapítvány), Kőszegi Erika (SOS Krízis Alapítvány), Karsai Szilvia (Pszichodiák Alapítvány) // Fotó: Kovács Anna, Positive Adamsky

Tapasztó Orsi hangsúlyozta az Euronics kampányának szakmaiságát: az ötletgazdák nem csupán a „kirakat”-kampánynak szánták. Reprezentatív kutatás előzte meg, és

a három kiválasztott témát 14 szakmai partner bevonásával, közel egyéves kampánysorozat segítségével dolgozzák fel.

A kerekasztalbeszélgetésen első körben az alapfogalmakat és azok jellemzőit tisztázták a résztvevők, mit jelent például a sajátos nevelési igény, neurodiverz szemlélet, verbális bántás, verbális abúzus, pánikroham, pánikbetegség. Igyekeztek a fogalmi különbségeket meghatározni, például, munkavállalóként hogyan lehet megkülönböztetni azt, hogy a főnöknek nyers a stílusa vagy verbálisan bántalmazza a kollégákat, vagy pánikbetegnek számítok-e, ha átéltem már pánikrohamra jellemző tüneteket.

Szó esett arról, hogy hova fordulhatnak az érintett személyek, hogyan történik a diagnózisalkotás, és mit tehetnek az érintettek a mentális egyensúlyuk megőrzéséért.

A tartalmas beszélgetést követően izgalmas kérdések hangzottak el a megjelent közönség soraiból. A kerekasztal során érintett témákról is érkeznek majd folyamatosan tartalmak az Euronics egy éves mentális egészség kampánya során.

A kerekasztalbeszélgetés moderátora és résztvevői: Tapasztó Orsolya, Krisztián Veronika (KIKAPCS. Alapítvány), Kőszegi Erika (SOS Krízis Alapítvány), Karsai Szilvia (Pszichodiák Alapítvány) // Fotó: Kovács Anna, Positive Adamsky

A programindító kerekasztal mellett az Euronics egy külön weboldalt (https://focusprogram.hu) is létrehozott, ahol az érdeklődők minden fontos információt megtalálhatnak a három ügyről, és szakszerű segítséget is kérhetnek az együttműködő partnereken keresztül.

Az Euronics és a Focusprogram célja, hogy folyamatosan frissülő, bővülő honlaptartalmak mellett a társadalmi program egy éve során különböző aktivitásokon keresztül

a lehető legszélesebb körhöz jusson el a mentális egészség fontossága.

https://focusprogram.hu

Megjelenések:

Euronics Focus Program: figyelem a mentális egészségre (2025.09.23.)

Econimix.hu: Komoly dolgokat titkolnak a magyarok: ne féljen szólni, ha Ön is érintett (2025.09.23.)

Kreatív Online: Az Euronics megváltoztatná a mentális betegségek megítélését (2025.09.23.)

Mfor.hu: Egyedülállóan ütős kampányba fogott az Euronics (2025.09.23.)

Index.hu: Lesújtó felmérés a magyarokról: a lakosság harmadának nincs életcélja, felének már volt pánikrohama (2025.09.23.)

Egészségkalauz: Lesújtó a magyarok véleménye a mentális betegségek megítéléséről (2025.09.23.)

Pénzcentrum: Sok magyar azt hiszi, meg fog halni, de más a baja: ezzel jobb mielőbb tisztában lenni (2025.09.23.)

Trade Magazin: Az Euronics egyedülálló kezdeményezést indít (2025.09.23.)

Nők Lapja: Kutatás: lesújtó a magyarok véleménye a mentális betegségek megítéléséről (2025.09.23.)

Népszava: Sok magyarnak vannak mentális problémái, de a társadalom 88 százaléka elutasító a betegségekkel szemben (2025.09.23.)