A nyelvtudás egyre fontosabbá válásával egyre népszerűbbé válik az is, hogy egészen kisgyermekként kezdjük a nyelvtanulást. Mai posztunkban ennek előnyeiről és hátrányairól hoztunk néhány érdekességet.
Napjainkban egyre fontosabb szerepet tölt be a nyelvtudás, ezzel párhuzamosan pedig egyre népszerűbb, hogy egészen kisgyermekkorban kezdjünk idegennyelven tanulni. A nyelvelsajátítás valóban ekkor a legegyszerűbb és legtermészetesebb, így azok, akik kiskoruktól több nyelvvel találkoznak, általában könnyedén elsajátítják ezeket.
A nyelvtanulás aranykora
Ez azért is lehetséges, mert csecsemőként még képesek vagyunk megkülönböztetni az összes emberi nyelv hangkészletét. Ezek közül azonban csupán azok a hangok rögzülnek, amelyeket rendszeresen hallunk.
Nem zavar össze a többnyelvűség?
Ez az egyik leggyakoribb kérdés a két- vagy többnyelvű neveléssel kapcsolatban. A kétnyelvű gyerekekkel végzett kutatások alapján a többnyelvűség a magas szintű nyelvismeret mellett a kognitív fejlődés szempontjából is előnyös.
Mindenképp kicsiként kell nyelvet tanulni?
A számos előny mellett fontos figyelembe venni azt is, hogy nem mindegy milyen mennyiségben és milyen minőségben találkozik egy gyermek egy második (vagy többedik) nyelvvel.
Mennyiség és minőség
A megfelelő beszédfejlődés érdekében elengedhetetlen, hogy a gyermekkel minél többet kommunikáljanak, ezért is javasolják kisgyermekkorban a versek, mondókák, mesék olvasását.
A többnyelvű nevelés akkor jelenthet problémát, ha – például a szülők hiányos nyelvtudása miatt – a gyermek összességében kevesebb beszédet hall.
Fontos az is, hogy a gyermek milyen nyelvi minőséggel találkozik. Ha a beszélők egyszerűsített vagy hibás nyelvezetet használnak, az hatással lehet a gyermek későbbi nyelvtudására. Azok a gyerekek, akik csupán leegyszerűsített formában találkoznak egy nyelvvel, maguk sem fogják igazán magas szinten beszélni azt.
Összességében tehát nem okoz a beszédfejlődés szempontjából elmaradást, ha egy gyermek valamilyen oknál fogva több nyelvvel is találkozik kicsiként, például azért, mert a szülei különböző anyanyelvűek. A többnyelvű nevelést azonban nem feltétlenül érdemes erőltetni, mert ha a gyermek nem elegendő mennyiségben vagy nem megfelelő minőségben találkozik az adott nyelvvel, az inkább hátráltathatja, mint segítheti a fejlődését.
A bejegyzés forrása: https://www.instagram.com/pszichodiak/p/DGZ4x7Ct051/
A bejegyzést készítette: Tersztyánszky Flóra, Pszichodiák Alapítvány.
A szerző bejegyzései: https://www.instagram.com/explore/tags/pszichodiaky/
Pszichodiák Alapítvány bejegyzései: https://www.instagram.com/pszichodiak/
Pszichodiák Alapítvány Szerkesztőség
Hivatkozás formája:
📚 Tersztyánszky F. (2025). Fejleszt vagy összezavar? Többnyelvűség gyermekkorban. Pszichodiák Alapítvány, Budapest.
❓ Miről olvasnál még szívesen?
Írd meg nekünk!
📚 Felhasznált forrás:
▫️ Giovannoli, J., Martella, D., Federico, F., Pirchio, S., & Casagrande, M. (2020). The Impact of Bilingualism on Executive Functions in Children and Adolescents: A Systematic Review Based on the PRISMA Method. Frontiers in Psychology, 11.
🔎 Olvass tovább a témában!
🟣 A gyermekkori önismeret
🟣 A gyermekkori emlékekről
🟣 A nevelési stílusokról