Röviden bemutatjuk mik is azok a manapság gyakran emlegetett coping vagy másnéven megküzdési mechanizmusok. Hogyan jelenik ez meg a mai magyar serdülőknél? Segíti számukra az iskolai stresszel való megküzdést? Járjunk utána együtt!
Coping mechanizmusok
Coping, vagy megküzdési mechanizmusok alatt egy tudatos erőfeszítést értünk, amely által a külső és/vagy belső stresszt próbáljuk meg kezelni, mivel azokat nem tudjuk aktuális erőforrásainkból megoldani.
Problémafókuszú stratégiák
Akkor alkalmazzuk, amikor úgy érezzük, hogy esélyünk van kontrollálni a stresszes helyzetet vagyis hatunk/hathatunk a helyzetre
Példa: Ha rengeteg dolgot kell megcsinálnod, tervezd meg a munkádat és láss neki!
Érzelemfókuszú stratégiák
Akkor használunk ilyen stratégiát, mikor úgy észleljük, magán a helyzeten nem tudunk változtatni, így a mi helyzethez való érzelmi viszonyulásunkon dolgozunk.
Érzelemfókuszú stratégiák – példák
Megjelenhet olyan adaptív formában, mint relaxációs technikák végzésével, testmozgással, a hit gyakorlásával; vagy maladaptív formában, mint halogatás, panaszkodás, alkohol-/szerhasználat, rumináció. ”
Stressz és megküzdés az iskolában
Magyarországon és világszerte nagy stressz éri a tanulókat. A serdülők kiemelten érintettek az életkorból adódó konfliktusok miatt.
Egy 2017/18-as felmérés alapján → 15 évesek körében gyakori a kedvetlenség, alvásproblémák, ingerlékenység (sokakat érint a depresszió is)
Egy magyar mintán készült kutatás szerint a felső tagozatosok gyakran használják a következő stratégiákat, iskolai stressz miatt: sport, verbalitás/sírás/kiabálás, fizikai feltöltődés, digitális világ technikái, zenehallgatás/zenélés. (verbalitásra példa lehet a problémák szülőkkel való megbeszélése.
Bár az említett stratégiák nem mindig voltak segítőek a megkérdezettek körében, ezek valóban adaptív technikák lehetnek, amennyiben azokat a megfelelő helyen és időben alkalmazzuk (hangsúlyozza ki Lazarus és Folkman, 1984)
❤️ 1% a további posztok megjelenésének támogatására: Pszichodiák Alapítvány 18085875-1-42
A bejegyzés forrása: https://www.instagram.com/pszichodiak/p/DHiTwJ6itXu/
A bejegyzést készítette: Csiba Zsófia, Pszichodiák Alapítvány.
A szerző bejegyzései: https://www.instagram.com/explore/tags/pszichodiakz/
Pszichodiák Alapítvány bejegyzései: https://www.instagram.com/pszichodiak/
Pszichodiák Alapítvány Szerkesztőség
Hivatkozás formája:
📚 Csiba Zs. (2025). Coping mechanizmusok… az iskolában . Pszichodiák Alapítvány, Budapest.
❓ Miről olvasnál még szívesen?
Írd meg nekünk!
📚 Felhasznált forrás:
▫️ Juhász, Á., Ardai, B., Nagy, L., Balázs, N., & Szigeti, R. (2023). Az iskolai stressz, az adaptív és maladaptív megküzdés, valamint az iskolai kötődés összefüggései serdülő mintán. Magyar Pszichológiai Szemle, 78, 43-60. DOI: 10.1556/0016.2022.00042
▫️ Røsand, I., & Klomstén, A. T. (2024). Exploring Adolescent Stress and Coping Strategies in School: A Qualitative Study of Upper Secondary School Students in Norway. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 18(3), 146-172. https://doi.org/10.23865/up.v18.5975
🔎 Olvass tovább a témában!
🟣 Nehéz és szorongató az iskolakezdés? Készülj fel rá mentálisan!
🟣 4 tipp túlgondolás ellen
🟣 5 tipp túlgondolás ellen
🟣 Tippek, ha érzelmileg leterhelt vagy
🟣 Miért sírunk? A könnyek pszichológiája
🟣 Az örömkönnyek pszichológiája
🔵 Társas kapcsolatok Rovat
🔵 Kommunikáció Rovat,
🔵 Stressz Rovat
🔵 Érzelmek Rovat
🔵 Mentális egészség Rovat
🔵 Szorongás Rovat
🔵 Boldogság Rovat