A hatékony tanulásért – pacsirtáknak és baglyoknak

Vannak, akik csak alvási szokásokat látnak abban, hogy valaki pacsirtaként ébresztő nélkül már korán fel tud kelni, míg más az éjjeli baglyok csapatát bővíti, ahol a későn való elalvás, sokáig való koncentrálás a természetes. Posztunkban bemutatjuk, hogy miért fontos felfigyelni a tanulás szempontjából arra, hogy melyik kronotípusba tartozunk.

Kik is ők?

A pacsirták és a baglyok az emberek természetes alvási és ébrenléti ritmusa (kronotípusa) alapján megkülönböztetett csoportok. A pacsirták a koránkelők. Már korán reggel éberek, energikusak. Estére elfáradnak és korán lefekszenek. A délelőtti órákban produktívak. A baglyok ezzel szemben a későn fekvők. Délután és este az aktívabbak, nehezen kelnek korán. Késő estig képesek koncentrálni és kreatívan dolgozni.

Bontsuk le a tévhiteket

Vannak, akik csak alvási szokásokat látnak mindebben, pedig valójában az alvásszükségletet számos biológiai folyamat irányítja, amelyek a nap folyamán változó intenzitással működnek. Természetesen az emberek nemcsak e két tengelyen helyezkedhetnek el, inkább egy spektrumként kell elképzelni az alvási kronotípusokat. Posztunkkal csak egy kis segítséget szeretnénk nyújtani azoknak a tanulásban, akik közelinek érzik magukat e két végpont valamelyikéhez.

Evolúciós háttér

Evolúciós háttér. Frederick Snyder vetette fel még 1966-ban az “őrszem” elméletet (Samson és mtsi., 2017). A korai emberi közösségekben mindig szükség volt valakire, aki ébren marad és vigyáz a többiekre, miközben azok alszanak. A pacsirták korán keltek, így hajnalban, amikor a többiek még aludtak, ők voltak ébren és figyeltek a veszélyekre. A baglyok pedig későn feküdtek, így este, amikor a többiek már nyugovóra tértek, ők maradtak ébren, mintegy „éjjeliőrként”.

Hogyan alakul ki?

Hogyan alakul ki? A kutatások főárama egyelőre marad a bagoly-pacsirta felosztásnál, mivel még nem bizonyosodott be, hogy a finomabb felosztás valóban stabil biológiai sajátosságokkal függ-e össze. Kutatások alapján 54%-ban a gének határozzák meg, hogy melyik típusba fogunk tartozni (Hur és mtsi., 1998). További meghatározó a környezeti tényezők, a melatonin termelés változása az évszakok során. Ami alapján a reggeli típus ősszel és télen születik, míg az esti típus tavasszal és nyáron. Ezt módosítják a geográfiai jellemzők is (Randler és Rahafar, 2017).

Tanulás pacsirtaként
  • Mivel korán kelő vagy, ne maradj fent sokáig.
  • Órák előtt átnézheted a leckét vagy a tananyagot, mert mivel reggel van, számodra ekkor jobban megmarad az információ.
  • Mivel reggel frissebb vagy, ezért ilyenkor érdemes a bonyolultabb tárgyakat elsajátítani.
  • Mivel reggel az agyi aktivitásod gyorsabb, ezért tedd ekkorra a jegyzetek, tanulókártyák stb készítését.
  • A pacsirták délután és este már fáradtabbak lehetnek, ezért ilyenkor már csak ismételj, és nézd át, mivel tudnád reggel folytatni az érdemi munkát.
Tanulás bagolyként
  • A reggeli órákban ne erőltesd a tanulást, inkább töltődj fel és készítsd elő, hogy mivel szeretnél foglalkozni és kezdeni délután.
  • A délutánt kezdd a könnyebb feladatokkal, fokozatosan haladva a nehezebbek felé, elérve azt az időszakot, amikor “felébredsz”.
  • Mivel számodra a késő délután a legkreatívabb napszak, ezért ekkor vágj bele a jegyzetek, tanulókártyák stb készítésébe.
  • A legnehezebb, tanulást igénylő feladatokat ne hagyd az éjszakába nyúlni, mert feldobhatja az aktivitási szinted úgy, hogy nem tudsz elaludni.
  • Ne csak az éberségedre figyelj, hanem az órára is, hogy ne feküdj le nagyon későn.

 

 


A bejegyzés forrása: https://www.instagram.com/pszichodiak/p/DGzourwiLUt/
A bejegyzést készítette: Hugyik Lídia, Pszichodiák Alapítvány.
A szerző bejegyzései: https://www.instagram.com/explore/tags/pszichodiakhl/
Pszichodiák Alapítvány bejegyzései: https://www.instagram.com/pszichodiak/
Pszichodiák Alapítvány Szerkesztőség

 

Hivatkozás formája:
📚 Hugyik L. (2025). A hatékony tanulásért – pacsirtáknak és baglyoknak. Pszichodiák Alapítvány, Budapest.

 

❓ Miről olvasnál még szívesen?
Írd meg nekünk!

 

📚 Felhasznált forrás:
▫️ Samson, D. R., Crittenden, A. N., Mabulla, I. A., Mabulla, A. Z., & Nunn, C. L. (2017). Chronotype variation drives night-time sentinel-like behaviour in hunter–gatherers. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 284(1858), 20170967.
▫️ Hur, Y. M., Bouchard Jr, T. J., & Lykken, D. T. (1998). Genetic and environmental influence on morningness–eveningness. Personality and Individual differences, 25(5), 917-925.
▫️ Randler, C., & Rahafar, A. (2017). Latitude affects Morningness-Eveningness: evidence for the environment hypothesis based on a systematic review. Scientific Reports, 7(1), 39976.

 

🔎 Olvass tovább a témában!
🟣 Kronotípusok, dolgozz velük, ne ellenük!
🟣 Az alvás világnapja – 5 érdekes tény az alvásról
🟣 Középsuli para – avagy nyakunkon a központi felvételi
🟣 Lámpaláz írásbeli vizsgán – tanácsok a testi tünetek enyhítésére és a komfortérzet segítésére
🟣 Tanulj okosan, ne többet! Tanulási stílusok.

🔵 Pihenés Rovat
🔵 Produktivitás Rovat
🔵 Időgazdálkodás Rovat
🔵 Iskola Rovat
🔵 Alvás Rovat
🔵 Tanulás Rovat
🔵 Vizsga Rovat
🔵 Érdekességek Rovat