A videójátékokat gyakran a függőségek kontextusában említik, azonban ezeknek a játékoknak pozitív hatásai is lehetnek.
Egy korábbi bejegyzésünkben beszéltünk a problémás videójáték használatról, és arról, amikor már a függőség veszélye fennáll.
Jelenlegi fókuszunk azonban ezen játékok pozitív hatásai. Természetesen mérsékelt mennyiségben értendő, hiszen jóból is megárt a sok, és nem szabad, hogy függőségig fajuljon a használatuk. Hoztunk konkrét példákat is, illetve általános előnyöket is.
Az emberi agy és a játszás
Általánosságban a játszás egy jó módja a tanulásnak, fontos képességekre tehetünk szert egy biztonságos környezetben, amiknek a mindennapi életünkben vesszük igazán hasznát. Többek között megtaníthat minket megfelelően menedzselni az erőforrásainkat, segít a célkitűzésekben, illetve a céljaink sorba állításában a képességeinknek megfelelően, fejleszti a memóriát, a számolási és nyelvi késszégeket is. Stb… Ezek mellett megadja a folyamatos fejlődés, haladás érzését is, ahogyan jobbak leszünk benne.
Videójátékokról általánosan
A videójátékok varázsa abban rejlik, hogy a filmekkel ellentétben, ahol passzív figyelők vagyunk, mi magunk irányítjuk az eseményeket. Jó kikapcsolódást és immerzív élményt biztosítanak. Közösséghez tartozás érzésével járnak. Egyszerre veszik igénybe a finommotoros készségeinket (irányítás), a figyelmünket, hallásunkat és a látásunkat is, ezzel jól megmozgatva az agyunkat. Egy jó történetű játék érzelmileg is megmozgathat, akár jobban is mint egy film vagy egy könyv, hiszen az irányított karakter valahol mi magunk is vagyunk.
Mentális egészség
Sok kutatás fókuszál a negatív hatásokra és specifikusan a függőségre. Az utóbbi évek kutatásai viszont a pozitív hatásokra is elkezdtek figyelni. Találtak rá bizonyítékot, hogy azok, akik mérsékelt mennyiségben játszanak videójátékokkal, kevesebb pszichológiai tünetet mutatnak, mint akik túlzásba viszik, vagy egyáltalán nem játszanak. Viszont ezt az eredményt nagyon befolyásolja, milyen céllal ülünk le játszani: kikapcsolódni vagy azért, mert muszáj teljesíteni ott is?
Fizikai aktivitás a videójátékokban
A fizikai aktivitást igénylő játékok, mint a különböző mozgásérzékelő sportjátékok (golf, tenisz), táncos játékok, VR játékok, illetve vannak kifejezetten edzésre kitalált alkalmazások is. A játékok jutalmazó rendszerét összerakva fizikai aktivitással hozzájárulhat a testi egészségünkhöz is, jobban motiválva minket a mozgásra.
Érdekesség: Alzheimer-kutatás
A térbeli tájékozódás sérülése a kezdeti tünetei között vannak az Alzheimer-kórnak, viszont nem áll rendelkezésre elég adat a kutatáshoz, és nehezen is mérhető ennek a működése. Sea Hero Quest egy mobil játék, amiben egy hajóval kell eljutni a térkép egyik végéből a másikba különféle pályákon keresztül. Az elindulása óta 4,3 millió ember játszott vele, ezzel időben 117 évnyi adatot gyűjtöttek már vele. Az alkalmazás adatait már elkezdték feldolgozni, de kutatók számára nyíltan elérhetővé szeretnék tenni.
A videójátékok egy összetett módot biztosítanak a kikapcsolódásra, egyfajta aktív pihenés az agynak. A bennük lévő potenciál miatt pedig elkezdték őket kutatási és kezelési célokra is használni. Túlzásba vitelüket viszont próbáljuk elkerülni!
A bejegyzés forrása: https://www.instagram.com/pszichodiak/p/DGhnK63MdFU/
A bejegyzést készítette: Fekete Anna Hajnalka, Pszichodiák Alapítvány.
A szerző bejegyzései: https://www.instagram.com/explore/tags/pszichodiakfa/
Pszichodiák Alapítvány bejegyzései: https://www.instagram.com/pszichodiak/
Pszichodiák Alapítvány Szerkesztőség
Hivatkozás formája:
📚 Fekete A. H. (2025). A videójátékok pozitív hatásai. Hogyan tudunk profitálni ebből a hobbiból?. Pszichodiák Alapítvány, Budapest.
❓ Miről olvasnál még szívesen?
Írd meg nekünk!
📚 Felhasznált forrás:
▫️ Halbrook, Y. J., O’Donnell, A. T., & Msetfi, R. M. (2019). When and how video games can be good: A review of the positive effects of video games on well-being. Perspectives on Psychological Science, 14(6), 1096-1104.
▫️ Johnstone, S. (2013). Computer gaming and ADHD: Potential positive influences on behavior [Opinion]. IEEE Technology and Society Magazine, 32(1), 20-22.
▫️ Spiers, H. J., Coutrot, A., & Hornberger, M. (2023). Explaining world‐wide variation in navigation ability from millions of people: citizen science project sea hero quest. Topics in cognitive science, 15(1), 120-138.
🔎 Olvass tovább a témában!
🟣 A problémás játékhasználat. Mikor beszélhetünk függőségről?
🟣 Gondolnád, mi mindenre jó, ha van egy hobbid?
🟣 A Flow – Hogyan érhetjük el a tökéletes élményt?
🟣 Miért jó program a társasjátékozás?
🟣 A puzzle játék előnyei
🔵 Online Tér Rovat
🔵 Önfejlesztés Rovat
🔵 Pihenés Rovat
🔵 Módszer Rovat
🔵 Hobbi Rovat