A problémás játékhasználat

Az elmúlt időszakban sok serdülő, fiatal és felnőtt életében megnövekedtek az okoseszközök előtt töltött órák száma. Sokan a virtuális térbe menekülnek gondjaik elől, van, aki kikapcsolódásra használja ezeket a platformokat. Előfordul, hogy túlzásba esnek ezen eszközök, játékok használatával és már-már függőséghez hasonló jelenség alakul ki. Bejegyzésünkben ezzel foglalkozunk, a problémás játékhasználat veszélyeivel.

Az iskolákban, egyetemeken, munkahelyen és a család életében is több területen nehézségeket okozhat az okoseszközök túlzott mértékű használata.

Hol itt a pszichológia?

A videojátékok és online platformok térnyerése azt hozta magával, hogy a tudományos érdeklődés a pszichológia területén is számottevővé vált. Az érdeklődés idővel a videojátékok és az agresszió kapcsolatának feltárása, a játékok motivációs hátterének feltérképezése, és a problémás játékhasználat kérdésköre kapott kiemelt szakmai figyelmet. Megállapíthatjuk, hogy a pszichológiai kutatások döntő többsége a videojáték-használat negatív következményeire fókuszál.

Viselkedési addikció

A kezdetektől fogva leginkább viselkedési addikcióként értelmezték a túlzásba vitt videojátékozást, nem pedig a kémiai-addikciók közé. Amikor a függőséget nem valamilyen pszichoaktív szer, hanem valamilyen viselkedés váltja ki, akkor beszélhetünk viselkedési addikcióról. Ilyenkor a viselkedés uralni kezdi az egyén életét, károsítja testi-lelki állapotát. Az élet egyéb területei elveszítik jelentőségüket, a túlzásba vitt tevékenység válik meghatározóvá, érdeklődési köre megváltozik.

Problémás videojátékhasználat kritériumai

👉 Az internetesjáték-zavarról akkor beszélhetünk, ha ténylegesen problémát okoz az életünk több területén, egészségkárosodást okozva. Összegyűjtünk néhány olyan jellemzőt, amely fennállása jelezhet problémás videojáték-használatot. A játék olyan mértékben domináns tevékenységgé válik, hogy uralja a függésben lévő játékhasználó gondolatait és cselekedeteit. Ha csak teheti, játszik, amikor pedig nem játszhat, a játékra gondol.

👉 Megvonási tünetek jelentkeznek, ha a személy nem játszhat: feszültség, ingerlékenység, szorongás, szomorúság, és a kémiai függőséghez hasonló fizikai jelek is megjelenhetnek (például remegés, izzadás). Már nem elég az addig megszokott játékkal töltött idő: az egyénnek egyre többet kell játszania ahhoz, hogy ugyanazt az élményt érje el, mint korábban, még akkor is, ha ez más, fontosabb tevékenységtől veszi el az időt.

👉 A játékos elveszíti a kontrollt afelett, hogy mennyi időt tölt játékkal. Gyakori, hogy a virtuális és az offline tér fölötti irányítást is elveszíti. Arra használja a játékot, hogy csökkentse a negatív érzéseit/hangulatát – a játékvilágba menekül. Az online térben képes rendkívül pozitív érzelmeket megélni, például sikert, elismerést és elfogadást. Előfordulhat, hogy ezeket a valóságban nem éli át.

👉 A korábbi hobbikkal, tevékenységekkel kapcsolatban elveszíti az érdeklődését, csak a játék érdekli. Veszélybe kerülnek vagy megszakadnak a kapcsolatai, elveszíti vagy veszélyezteti a munkáját, tanulmányi vagy munkahelyi karrierlehetőségeit a túlzott mértékű játékhasználat miatt. Hazudik arról a családtagjainak, a barátainak, vagy más hozzátartozójának, hogy mennyit játszik. Elképzelhető, hogy ő sem ismeri fel ennek súlyát.

Fontos!

A bejegyzésben ismertetett játékhasználat-zavarral kapcsolatos kritériumok nem alkalmasak arra, hogy diagnózist állítsunk fel ezek mentén. Amennyiben a tüneteket felismerted magadon vagy ismerősödön, kérd, kérjétek szakember segítségét!

 

A bejegyzés forrása: https://www.instagram.com/p/DClRRlsi9KT/
A bejegyzést készítette: Molnár Sára, Pszichodiák Alapítvány
A szerző bejegyzései: https://www.instagram.com/explore/tags/pszichodiaks/
Pszichodiák Alapítvány bejegyzései: https://www.instagram.com/pszichodiak/
Pszichodiák Alapítvány Szerkesztőség

 

Hivatkozás formája:
📚 Molnár S. (2024). A problémás játékhasználat. Pszichodiák Alapítvány, Budapest, 2024.11.20.

 

❓ Miről olvasnál még szívesen?
Írd meg nekünk!

 

📚 Felhasznált forrás:
▫️ Bányai, F., Zsila, Á., Demetrovics, Z., & Király, O. (2018). A problémás videojáték-használat újabb elméleti és gyakorlati megközelítései. Információs Társadalom: Társadalomtudományi Folyóirat, 18(1), 93-106.

 

🔎 Olvass tovább a témában!
🟣 Az addikcióról általában
🟣 A közösségi média detox

🔵 Gyermek Rovat
🔵 Család Rovat
🔵 Online Tér Rovat